top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תמכללת עתיד

לעצור את הטרור מבית: קורס אקדמי מיוחד שעסק במניעת אלימות במשפחה נערך ב"עתיד קריית מוצקין"

עודכן: 18 ביולי 2023

25 נשים נרצחו בישראל בשנת 2020. לצערנו, באחרונה שוב עלה הנושא לכותרות עם הירצחה של דיאנה רז על ידי בן זוגה השוטר, וסביב מאבקה של שירה איסקוב בבן הזוג לשעבר שכמעט הביא למותה, אביעד משה. אנחנו, במכללת עתיד, תמיד עושים מאמצים להביא לסטודנטים שלנו תכנים רלוונטיים למציאות חיינו. קורס שהסתיים באחרונה במכללת עתיד מוצקין, עסק בסוגיה חשובה זו – מניעת אלימות במשפחה.

אירית ישראלית, מנהלת עתיד מוצקין, מפרטת: "את הקורס העבירה חני בלום, יועצת זוגית ומנחה למיניות מודעת, שפעילה בתחום. בקורס השתתפו 20 נשים וגברים, בעיקר עובדות עירייה, שחלקן עברו כמה וכמה קורסים אצלנו - וזה מרגיש כבר ממש כמו משפחה. העברתו החלה במכללה עצמה ובשל הקורונה, נמשכה בזום. על רקע הרציחות האיומות שמדווחות בחדשות, מדובר לדעתי בקורס מאוד טעון וכמובן חשוב".

חני בלום, בעלת קליניקה בנהריה ומרצה לגמולי להשתלמות ברחבי הארץ, מוסיפה: "מדובר באחד הקורסים המועדפים עליי וכשמזמינים אותי ללמד אותו אני מתרגשת כל פעם מחדש. אני רואה במכללת עתיד בית חם עם תנאים מיטביים, שמאפשרים לי להתרכז אך ורק בלימוד. דבר זה חשוב במיוחד כשמדובר בנושא שכזה ובתקופה שמזוהה כל כך עם אלימות במשפחה - תקופת הקורונה. המעבר לזום עקב הקורונה לא הפריע למשתלמים לגלות התעניינות עמוקה בקורס ובתכניו. רובנו מכירים מסביבנו סיפורים ומקרים של אלימות במשפחה וחלקנו לצערי אף חווה זאת באופן אישי".

על התכנים מספרת בלום: "הקורס נותן כלים לזהות את התופעה, כלים אופרטיביים להתמודד עם התרחשויות, הן רגע לפני, לצורך מניעה והן לאחר המקרה, אם חלילה התרחש. תכני הקורס לקוחים מתוך החיים עצמם, מהיום יום. ככל שאנחנו מתקדמים בלמידה אנחנו מבינים עד כמה אנחנו לא מודעים למה קורה סביבנו, כמה אנחנו עוצמים עיניים. המטרה שלי בקורס הוא לפתח מודעות, לשים לב לנורות האזהרה שדולקות והרבה פעמים אנחנו מעדיפים להתעלם מהן עד שאולי כבר מאוחר מדי, בין אם זה אצלנו בבית או בעבודה".

נושא האלימות במשפחה רלוונטי במיוחד בקרב סייעות בגנים, שהיו חלק נכבד מהקבוצה, ותוך כדי הקורס פתאום קלטו סימנים דומים אצל ילדים קטנים אצלן בגן," מספרת בלום ומפרטת סימני אזהרה: "לדוגמה - ילדים שמגיעים עם סימנים, שנרתעים כשמבוגר מתקרב אליהם, שבוכים ללא סיבה, שפתאום חלה אצלם רגרסיה, כל אלו צריכים להדליק נורה אדומה."

משתתפי הקורס בהחלט לא נשארו אדישים לתכניו. יניב וייס, שלקח חלק בלמידה, מספר: "מדובר בקורס מרתק המכיל תכנים קשים שלא קל לצפות בהם ולשמוע אותם. אלו דברים שיכולים להתרחש ליד כל אחד מאיתנו, בבית השכן. הקורס הועבר בצורה מדהימה מבחינת הסברים על המצב אצלנו - אם בחוקים ואם בפתרונות הקיימים. בקורס גם דנו במחסור בפתרונות מצד הרשויות. הקורס האיר לי דברים שלא חשבתי עליהם קודם לכן. למדתי טוב יותר לזהות מצוקה אצל מכרים או חלילה במשפחה הקרובה. למדנו על סוגי אלימות שונים ובהם הזנחה פיזית ורגשית, אלימות מינית ועוד. אני ממליץ בחום על הקורס."

גם הגר בן חמו שהשתתפה בקורס, ממליצה בחום לעבור אותו: "אכן מדובר בקורס מרתק ואמוציונלי. היו בכיתה דיונים ודילמות מאוד מעניינות. חני היא מנחה מדהימה ומרתקת והיינו המומים מכמות מקרי האלימות בישראל ובעולם. אני בטוחה שכולנו יצאנו מהקורס עם המון תובנות לחיים. בקורס לומדים מהי אלימות בכל צורותיה, איך היא משפיעה מבחינה חברתית, על הזוגיות ועל הילדים, כיצד ניתן להתערב ולמנוע אותה וכן דרכי שיקום.אני חושבת שכבר מגילי העשרה חייבים להעביר את הקורס בבתי הספר, דבר שעשוי למנוע המון מקרי אלימות ולסייע לאתר סימני אזהרה בתחילת קשר זוגי וחברי."

bottom of page