top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תמכללת עתיד

מה ההבדל בין הנדסאי בניין להנדסאי אדריכלות

עודכן: 18 ביולי 2023

עומדים לבחור מסלול לימודים, ורוצים להשתלב בעולם הבנייה והתכנון? ייתכן בהחלט שאתם מתלבטים בין לימודים במסלול הנדסאי בניין, לבין מסלול הנדסאי אדריכלות. אז מה ההבדלים ביניהם, ואיך בוחרים? הנה כמה דברים שכדאי לכם לדעת לפני שאתם מחליטים.


למי זה מתאים?


אם אתם אוהבים יותר עבודה משרדית, שקטה ורגועה, שבה אתם נמצאים רוב הזמן מול המחשב – סביר להניח שלימודים במסלול הנדסאי אדריכלות מתאימים לכם יותר. אם לעומת זאת, אתם יותר טיפוסים של שטח, שאוהבים לעבוד עם אנשים, כנראה שבחירה במסלול של לימודי הנדסאי בניין היא היותר נכונה עבורכם.





כמה זמן לומדים?


משך הלימודים בשני המסלולים דומה, ונמשך בד"כ שנתיים-שלוש, בכפוף לעומס הלימודים שאתם בוחרים בו.


מה הם נושאי הלימוד?


חלקים מנושאי הלימוד בשני התחומים דומים, אך יש כמובן הבדלים משמעותיים. בלימודים במסלול הנדסאי אדריכלות תלמדו למשל על תולדות הענף, ותרכשו גם ידע ביסודות אמנותיים ואסתטיים. לעומת זאת, לימודי הנדסאי בניין הם מעשיים ופרקטיים יותר, וכוללים פחות העשרה תיאורטית. כמן כן, בלימודי אדריכלות יש בד"כ גם חלק שמוקדש ללימודי עיצוב פנים.

מה הם תנאי הקבלה?


בשני המסלולים תנאי הקבלה דומים, ובד"כ דרושה תעודת בגרות שכוללת הבעה בעברית, אנגלית ומתימתיקה (3 יחידות). לחילופין, ניתן לעבור מכינה טכנולוגית. מעל גיל 35 ניתן להתקבל גם עם תעודה של 12 שנות לימוד. בחלק מהמקרים יש צורך לעבור ועדת קבלה.


במה עוסקים בפועל?


בוגרים של מסלול הנדסאי אדריכלות אחראים בד"כ על תכנון המבנים והשרטוט שלהם. כלומר, הם עוסקים ע"פ רוב יותר בשלב של לפני ההקמה בפועל של המבנה.


לעומת זאת, בוגרים של מסלול הנדסאי בניין אחראים על הפיקוח על תהליך הבניה עצמו, והיישום שלו בשטח, על מנת לוודא שהוא איכותי ועומד בתקנים.

בהכללה ניתן לומר כי האדריכל מתכנן מבנים עתידיים, והנדסאי בניין מבצע ומפקח על העבודה בשטח ומסייע לנהל את אתר הבנייה.


מהן הדרישות בשוק?


ענף הבניה נמצא בליבו של המשק הישראלי – ולכן כמעט תמיד יש דרישה רבה לעובדים מקצועיים, עם ידע עדכני, שעברו הכשרה במוסד לימודים איכותי. הביקוש הרב מאפשר לעתים למצוא עבודה מיד לאחר סיום הלימודים. יש לזכור, שרמות הביקוש לעובדים משתנות מעת לעת ולכן לפני בחירה במסלול, כדאי לעשות בדיקה עדכנית של המצב בשוק.


איפה עובדים?


בוגרי מסלול הנדסאי אדריכלות יכולים לעבוד בד"כ במשרדי אדריכלות ותכנון, ולעתים גם בגופים ציבוריים שעוסקים בתכנון. ההכשרה שלהם בתחום עיצוב הפנים יכולה לשמש אותם גם לקריירה כעצמאים בתחום זה, שעוסק בתכנון מרחבי פנים. למי שסיים מסלול הנדסאי בניין צפויות אפשרויות תעסוקה במגוון רחב מאוד של חברות שעוסקים בבניין, וכן בגופים שעוסקים בפיקוח על הבניה.


האם ניתן להמשיך ללימודים מתקדמים?


אם למדתם במסלול הנדסאי בניין, אתם יכולים להמשיך ללימודים מתקדמים ולהשלים תואר מהנדס, מה שיפתח בפניכם אפשרויות תעסוקה נרחבות יותר. כמו כן אפשר ללמוד מקצועות אחרים מעולם הבנייה – כגון שמאות, ניהול פרוייקטים ועוד. בוגרי מסלול הנדסאי אדריכלות יכולים גם המשך ללמוד לתואר מהנדס, וכמו כן להרחיב את תחומי הידע שלהם בענף הבניה, בתחומים כגון בניה ירוקה, תכנון סביבתי ועוד. אפשרות נוספת שעומדת לרשותם היא הרחבת הידע והכישורים בתחום עיצוב הפנים.

bottom of page