top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תמכללת עתיד

מה ההבדל בין הנדסאי בניין למהנדס בניין

עודכן: 18 ביולי 2023

ענף הבניה עבר בשנים האחרונות מהפיכה טכנולוגית – ויותר ויותר צעירים בוחנים את האפשרות לבחור בקריירה בתחום. בישראל יש ביקוש רב לעובדים מקצועיים, עם הכשרה מתאימה, והשכר בתחום נחשב לגבוה.

את הכניסה לענף אפשר לבצע דרך מספר מסלולי לימוד. אחת מההתלבטויות הנפוצות היא בין לימודים במסלול הנדסאי בניין לבין לימודים במסלול מהנדס בניין. אז מה ההבדל בין הנדסאי בניין לבין מהנדס בניין?



הנה כמה דברים שחשוב לדעת:


1. משך ההכשרה – הלימודים במסלול הנדסאי בניין קצרים יותר באופן משמעותי. בדרך כלל, ניתן לסיים את ההכשרה לתפקיד זה במשך כשנתיים-שלוש של לימודים מרוכזים. הלימודים במסלול מהנדס בניין נמשכים על פי רוב זמן כפול, וההכשרה אורכת בדרך כלל לפחות כארבע שנים.


2. תעודת הסיום – בתום הלימודים, מהנדס מקבל תואר אקדמי רשמי. מי שבחר במסלול הנדסאי מקבל לעומת זאת תעודה מטעם המה”ט - המכון הממשלתי להכשרה בטכנולוגיה ובמדע.


3. תחומי הלימוד – חלק גדול מתוכנית הלימודים בשני המסלולים דומה – והיא כוללת הכשרה במתמטיקה, בפיזיקה, ובקורסים בסיסיים שקשורים לתכנון וניהול בנייה. המסלול של המהנדסים, כולל העשרות נוספות, הן בתחומי הבניה והן בתחומי הניהול ותוכנות מחשב רלבנטיות. באופן כללי, הלימודים במסלול הנדסאי בניין ממוקדים בידע הפרקטי, שנחוץ כדי להתחיל לעבוד במקצוע בשטח. מסלול הלימודים לתואר מהנדס כולל יותר ידע תיאורטי. המסלול ללימודי התואר כולל גם יותר מבחנים ומטלות בית במהלך הלימודים.


4. אפשרויות תעסוקה - בוגרי מסלול הנדסאי בניין מקבלים הרשאה למגוון רחב של תפקידי ביצוע בשטח – כגון פיקוח וניהול תהליכי בנייה. התעודה שברשותם מאפשרת לחתום על תכנון מבנים פשוטים - עד ארבע קומות. כמו כן, הם רשאים להגיש תוכניות בנייה לאישור על ידי ועדות בנייה. למהנדסי בניין יש סמכויות נרחבות כן, למי שלמד לתואר מהנדס אין מגבלה על תכנון מבנים.


5. עלות הלימודים – מאחר שהלימודים במסלול הנדסאי קצרים יותר, גם העלות שלהם זולה יותר באופן משמעותי.


6. דרישות הקבלה - לימודי תואר הנדסת בניין הם לימודי תואר ראשון, ותנאי הקבלה אליהם כוללים שילוב בין ציוני בגרות לבין ציון פסיכומטרי. לימודי הנדסאי בניין דורשים בדרך כלל רק תעודת בגרות מלאה או חלקית עם דגש על ציוני במתמטיקה, אנגלית והבעה. מועמדים בני 35 ויותר צריכים להציג תעודת 12 שנות לימוד בלבד. כמו כן, במקרה הצורך, אפשר להירשם למכינה טכנולוגית, כאשר ציון גמר המכינה ישמש אתכם לכניסה ללימודים.


ההבדלים בין מהנדס בניין להנדסאי בניין – איך בוחרים?


אם אתם ניצבים בפני בחירה בין שני המסלולים, נסו לחשוב מה הפרמטרים שחשובים לכם יותר מכל. אם אתם שואפים להיכנס לעבודה מוקדם ככל האפשר, ומעוניינים במסלול מעשי ופרקטי, סביר להניח שעדיף לכם לבחור ללמוד במסלול הנדסאי בניין. מסלול זה גם גמיש יותר מבחינת שעות הלימוד, והעומס במשימות, ולכן קל יותר להמשיך ולעבוד במהלכו. אם, לעומת זאת, אתם רוצים להעמיק ולרכוש ידע תיאורטי, ויש לכם יותר זמן להקדיש ללימודים עצמם – ייתכן שהבחירה הנכונה עבורכם היא ללמוד לתואר מהנדס בניין.


לפני שאתם מחליטים, כדאי לכם גם להיעזר ביועץ לימודים, שיוכל לסייע לכם להתאים את המסלול הנכון עבורכם. גם שיחות עם סטודנטים ובוגרים של שני המסלולים יוכלו לעזור לכם לקבל את ההחלטה הנכונה. שיהיה לכם ולכן בהצלחה!


bottom of page