top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תמכללת עתיד

כשמקצועות העתיד נפגשים: החיבור בין הנדסאי אלקטרוניקה ל-AI

אחד החיבורים המדהימים ומעוררי ההשראה הגדולה ביותר בתחום המקצועי הוא בין הנדסת אלקטרוניקה לבינה המלאכותית. החיבור הזה יוצר כיום שלל אפשרויות פיתוח מתקדמות – ממכשור צבאי ועד מכשור רפואי, מרכב אוטונומי ועד רובוטיקה תעשייתית. בכל המקרים האלה הנדסאי האלקטרוניקה עומד בחזית הקדמה. אין פלא שזה אחד המקצועות המבוקשים והמתגמלים ביותר בשוק העבודה

 

אחת מהסינרגיות המדהימות ומעוררות ההשראה הגדולות ביותר בעידן הדיגיטלי היא זו שמתרחשת בין תחומי הנדסת האלקטרוניקה והבינה המלאכותית (AI). האלקטרוניקה קיימת בכל כיוון שנביט – מחשבים, סמארטפונים, כלי חשמל בבית, מעליות, צעצועים, שעונים חכמים, מכשור רפואי, מטוסים, רובוטים תעשייתיים, ועוד ועוד.

אבל האלקטרוניקה הזו היא סופו של דור הקדמה הישן. הנדסת אלקטרוניקה, העוסקת באופן מסורתי בתכנון וביישום של מכשירים ומערכות אלקטרוניות, חווה כעת מהפך עמוק עם שילוב טכנולוגיות ה-AI. מאלקטרוניקה צריכה ועד אוטומציה תעשייתית, השילוב של אלגוריתמי בינה מלאכותית וטכניקות למידת מכונה שיפר את הפונקציונליות, היעילות והאינטליגנציה של מערכות אלקטרוניות במגזרים שונים.

הנדסאי אלקטרוניקה בעידן הרובוטיקה

אחת ההשפעות המשמעותיות ביותר של סינרגיה זו היא בתחום המערכות האוטונומיות. רובוטיקה, מכוניות אוטונומית ומזל"טים הם כמה דוגמאות מובילות שבהן הנדסאי אלקטרוניקה משתף פעולה עם מומחי בינה מלאכותית כדי לפתח מערכות חכמות המסוגלות לתפוס את סביבתן, לקבל החלטות עצמוניות ולבצע משימות באופן אוטונומי. מאמצים בינתחומיים אלה הניעו את התקדמות האוטומציה, וסללו את הדרך לתחבורה בטוחה יותר, תהליכי ייצור יעילים יותר ויכולות מעקב וניטור משופרות.

הרובוטיקה משלבת את הנדסת האלקטרוניקה עם הנדסת חשמל, מדעי המחשב, הנדסת תוכנה, הנדסת מכונות והנדסת ייצור כדי להעמיד מכשירים המגלים לכאורה יכולת תבונית, חשים את הסביבה, מסוגלים לנוע באופן עצמאי או בהנעה מרחוק ולפעול בתחומים שונים.

המכונית האוטונומית כבר פועלת בשלבי ניסוי ברמות שונות של אוטונומיה ברחבי העולם, בין היתר בפיתוח של יצרניות הרכב הגדולות. בישראל כבר פורסם מכרז של רשות החדשנות להענקת רישיון לשילוב כלי רכב אוטונומיים בתחבורה הציבורית.

המטוסים ללא טייס (מזל"ט – מטוס זעיר ללא טייס, או כטב"מ – כלי טיס בלתי מאויש, או בכינוי הצה"לי – כטמ"ם, כלי טיס מאויש מרחוק), שפעם שימשו רק לצרכים צבאיים, פרסו כנפיים ומשמשים כיום גם ליישומים אזרחיים, כמו מיפוי, בקרת תנועה, אבטחה, חקלאות, צילומי קולנוע, מחקר, ועוד.

 

הנדסאי אלקטרוניקה וה-AI בתחום הבריאות

בתחום הבריאות, הסינרגיה בין הנדסת אלקטרוניקה והבינה המלאכותית טומנת בחובה פוטנציאל עצום לחולל מהפכה באבחון ובטיפול בחולים. מכשירים לבישים המצוידים בחיישנים ביולוגיים ואלגוריתמים של AI יכולים לנטר סימנים חיוניים, לזהות חריגות ולספק אזהרות מוקדמות לבעיות בריאות אפשריות. טכנולוגיות הדמיה רפואית המשופרות על ידי יכולות בינה מלאכותית מאפשרות אבחנות מדויקות יותר ותוכניות טיפול מותאמות אישית, משפרות את תוצאות הטיפול ומפחיתות את עלויות שירותי הבריאות.

על ידי מינוף עקרונות הנדסה אלקטרונית ואנליטיקה המונעת AI אנשי מקצוע רפואיים יכולים לרתום את כוח הביג דאטה כדי לפתח תובנות חדשות לגבי דפוסי מחלות, אינטראקציות תרופתיות ויעילות הטיפול, מה שיוביל בסופו של דבר לאספקה מדויקת ויעילה יותר של שירותי בריאות.

הנדסאי אלקטרוניקה והאינטרנט של הדברים

המערכת האקולוגית של האינטרנט של הדברים (IoT), המאופיינת במכשירים מחוברים המחליפים נתונים בצורה חלקה, קיבלה דחיפה עצומה על ידי השילוב של AI. מהנדסי אלקטרוניקה ממלאים תפקיד מכריע בתכנון מכשירי IoT המוטמעים באלגוריתמים של AI המאפשרים תחזוקה חזויה, ניהול אנרגיה חכם וחוויות משתמש מותאמות אישית. ככל שה-IoT ממשיך לצמוח - שיתוף הפעולה בין הנדסאי האלקטרוניקה והבינה המלאכותית יהיה מכריע בעיצוב העתיד של ערים חכמות, מערכות בריאות ויוזמות קיימות סביבתיות.

החיבור בין הנדסאי האלקטרוניקה ל-AI

ריבוי היישומים והשירותים המופעלים על ידי AI יצר דרישה לאנשי מקצוע מיומנים שיכולים לגשר על הפער בין הנדסת אלקטרוניקה ל-AI. תפקידים כמו מהנדסי חומרה של בינה מלאכותית, מפתחי מערכות משובצות מחשב וארכיטקטי IoT דורשים שילוב של מומחיות בעיצוב אלקטרוניקה, פיתוח תוכנה ולמידת מכונה.

ככל שהאוניברסיטאות ותוכניות ההכשרה מסתגלות לעמוד בדרישות המתפתחות הללו, תוכניות לימודים בין-תחומיות המשלבות הנדסת אלקטרוניקה ובינה מלאכותית הופכות נפוצות יותר ויותר, ומייצרות בוגרים המצוידים במיומנויות המגוונות הנחוצות להתמודדות עם אתגרים מורכבים בעידן הדיגיטלי.

מובילים חדשנות ויזמות

המפגש בין הנדסת אלקטרוניקה ובינה מלאכותית מייצג שינוי פרדיגמה במקצועות העתיד. על ידי מינוף החוזקות המשלימות של דיסציפלינות אלו יש הזדמנות לפתח רמות חסרות תקדים של חדשנות, יעילות ואינטליגנציה בתעשיות שונות. לצורך כך יש צורך לאמץ שיתוף פעולה בין-תחומי.

בנוסף ליכולת הטכנית שלהם, מהנדסי אלקטרוניקה ממלאים תפקיד מכריע בטיפוח חדשנות ויזמות. רבים מהסטארטאפים הטכנולוגיים המצליחים ביותר נוסדו על ידי מהנדסים שראו הזדמנות ליצירת פיתוח חדשני. עם ההבנה העמוקה שלהם בטכנולוגיה ובמגמות בשוק, הנדסאי אלקטרוניקה נמצא בעמדה טובה לזהות פערים טכנולוגיים בשוק ולפתח פתרונות הנותנים מענה לצרכים שלא נענו. על ידי טיפוח תרבות של חדשנות ושיתוף פעולה הנדסאי האלקטרוניקה נותנים השראה לדור הבא של המהנדסים לפרוץ את הגבולות של מה שאפשר.

מכל הסיבות הללו, מובן שזהו אחד המקצועות היותר מבוקשים בשוק העבודה, ובהתאם לכך – גם השכר שלו.

כמה מרוויח הנדסאי אלקטרוניקה

      ותק

שכר חודשי (בשקלים)

ללא ניסיון

9,000-6,000

3-1 שנות ניסיון

13,000-10,000

5-3 שנות ניסיון

18,000-13,000

10-5 שנות ניסיון

25,000-19,000

 

לומדים לשלב בין הנדסת אלקטרוניקה ל-AI

היות שהנדסאי אלקטרוניקה חייב להסתגל לסביבה מתעדכנת במהירות ולהישאר מעודכן בהתפתחויות האחרונות בתחום כדי להוביל את המהפכות הטכנולוגיות – הוא נדרש לידע מקצועי נרחב. את השילוב הזה בין תחומי הידע, ואת הכלים לחדשנות וליזמות, מספקת עתיד - רשת מכללות טכנולוגיות, המובילה את ההכשרה המקצועית וההשכלה הטכנולוגית בישראל.

בין יתר המסלולים שהיא מציעה בבתי הספר להנדסאים שלה גם מסלול לימודי הנדסאי אלקטרוניקה של שנתיים בלבד. לאחריהן יכול הנדסאי האלקטרוניקה להשתלב בתעשייה במשכורת נאה מאוד עם אפשרויות קידום רבות. בין הנושאים הנלמדים במסלול: מתמטיקה, מדעים, חשמל, אלקטרוניקה, יכולות תכנון והבנת מעגלים אלקטרוניים, יכולת תכנון מערכות משובצות מחשב, יכולת תכנון ופיתוח תוכנה, חשיבה מערכתית ויצירתית. לצד אלה, התלמידים רוכשים מיומנויות מקצועיות הנדרשות בעולם המתפתח במהירות הזה – לימוד עצמי, פתרון בעיות, ועוד.

צוות הוראה ותיק, מנוסה ומקצועי, המסתייע בשיטות הוראה חדשניות ועדכניות, מלווה את התלמידים בהתאמה אישית, בקבוצות למידה קטנות המאפשרות יחס אישי לכל סטודנט, תוך בניית רצף הכשרה טכנולוגית. הקשרים ההדוקים עם התעשייה של רשת עתיד מסייעים להכווין את בוגריה למשרות נחשקות.

לימודי הנדסאי אלקטרוניקה ברשת מכללות עתיד מאפשרים לבוגרים התמחות מקצועית וצבירת ניסיון תעסוקתי בתחום. בפרויקט הגמר יצטרך הסטודנט ליישם ולשלב את הידע העיוני והמעשי לצורך פתרון בעיה טכנולוגית. סך שעות הלימוד: 2,000.

לבוגרים מוענקת תעודת הנדסאי אלקטרוניקה בהתמחות מחשבים מטעם המכון הממשלתי להכשרה בטכנולוגיה ומדע (מה"ט). הדיפלומה מונפקת בעברית ובאנגלית ומוכרת ברחבי העולם והאיחוד האירופי על ידי EQF (גוף ההתאמה המקצועית של האיחוד האירופי).

בוגרי הנדסאים יכולים לצבור עד 30 נקודות זכות אקדמיות שיעמדו לרשותם בלימודים מתקדמים לתואר מהנדס. בסיום הלימודים הסטודנטים נרשמים בפנקס ההנדסאים. חיילים משוחררים זכאים ל-90% הנחה בהתאם לנוהלי הקרן להכוונת חיילים משוחררים.

אז אם גם אתם רוצים להצטרף למקצוע מבוקש ויוקרתי, דינמי ומלא עניין ואתגרים, ולא פחות – מתגמל מאוד, כזה שיעמיד אתכם בחזית המהפכה הטכנולוגית, אתם מוזמנים להתקשר אלינו, ויועצינו ישמחו לסייע לכם. טל' 9088*


קרדיט לתמונה: freepik

bottom of page