top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תמכללת עתיד

תופתעו לדעת: כיצד הנדסאי אדריכלות יכול לשנות את פני החברה

אחד המקצועות המשפיעים ביותר על עתיד האנושות ומראה פניה של החברה הוא האדריכלות. להנדסאי אדריכלות יש תפקיד עצום בעיצוב הסביבה וקשרי הקהילה, שמירה על איכות הסביבה, יצירת התחדשות עירונית, שימור בריאות הציבור, שימור התרבות, ועוד.

 

קשה להפריז בחשיבות השפעתו של המקצוע הזה על חיינו – אבל הנדסאי אדריכלות מחזיק בידיו יכולת אדירה לשנות את פני החברה ומראה הנוף של עולמנו לשנים רבות. כי הרי בניינים הם מונומנטים בשטח לדורות, ומהווים תשקיף פני החברה בזמן מסוים, לצד יכולת להשפיע על הנראות של כדור הארץ והסביבה שבה אנו חיים. אנשי מקצוע אלה מעצבים לא רק את הנוף הפיזי אלא גם משפיעים עמוקות על המרקם החברתי-כלכלי והסביבתי של קהילות, ובכך יש ביכולתם להשפיע גם על ערכים תרבותיים וחברתיים. אז מהם הכלים שעומדים לרשות הנדסאי האדריכלות ומעניקים לו כוח חברתי בלתי מבוטל?

האדריכלות כבסיס לאיכות הסביבה

הנדסה אדריכלית היא יותר מסתם בניית מבנים - מדובר בחזון ויצירת סביבות שמשפרות את חייהם של אנשים ומוסדות. בין היתר באמצעות שיטות עיצוב בר-קיימא שנועדו להתמודד עם אחת הבעיות האקוטיות של דורנו והדורות הבאים - אתגרים סביבתיים כמו שינויי אקלים ודלדול משאבים. תוך שימוש בטכניקות חדשניות הנדסאי האדריכלות יכול לסייע למזער את טביעת הרגל האקולוגית של מבנים והשפעתם על סביבתם המיידית.

במקום בזבוז מיותר על ייצור חשמל מזהם הנדסאי אדריכלות משתמש באסטרטגיות עיצוב המנצלות באופן המיטבי את האור הטבעי והאוורור, או שילוב מערכות אנרגיה מתחדשת כמו פאנלים סולאריים וחימום גיאותרמי. זאת לצד שימוש של חומרים מתכלים ומתחדשים לבנייה, חומרים החוסכים אנרגיה, שילוב צמחייה כדי להפחית חום וליצור סביבת מגורים ועבודה מלאת השראה, ועוד. במובן זה הנדסאי אדריכלות מגדירים מחדש את המשמעות של בנייה אחראית לא רק לדור העכשווי אלא גם לדורות הבאים, תוך הבטחת איכות חיים עילאית והשפעה על הגישה החברתית לשימור הסביבה.

אדריכלות כבסיס לפיתוח קהילתי

הנדסה אדריכלית ממלאת תפקיד מכריע בפיתוח הקהילה וחיזוק לכידותה. החל מתכנון מבנים נגישים לאנשים עם מוגבלויות בכל הגילים, עבור ביצירת חללים ציבוריים המעודדים אינטראקציה חברתית ותחושת שייכות, שבירת מחסומים פיזיים וחברתיים ומפגשים קהילתיים; דרך פארקים מותאמים לקהלים שונים; וכלה במבנים פרטיים וציבוריים שהופכים את חיי הדיירים והאזרחים לנוחים ומהנים יותר.

אדריכלות כיוצרת התחדשות עירונית

הנדסה אדריכלית יכולה לסייע להחייאת אזורים עירוניים על ידי שינוי ייעוד של מבנים קיימים, שיפור תשתיות, עיצוב שכונות מתחדשות (פינוי-בינוי, למשל), ועוד. אלה מצידן יכולות למשוך השקעות ולעורר צמיחה כלכלית, לצד שיפור איכות החיים של התושבים, יצירת גאווה קהילתית, ומשיכת דיירים חדשים לסביבה מתחדשת.

אדריכלות כמשמרת תרבות

להנדסה האדריכלית תפקיד מכריע בשימור המורשת התרבותית על ידי שחזור מבנים היסטוריים. כך הקהילה יכולה לשמר את המורשת שלה ולטפח בציבור ידע תרבותי והיסטורי ותחושת המשכיות וחיבור לעבר.

אדריכלות כבסיס לשיפור בריאות הציבור ורווחתו

בנוסף לקידום ההכלה, הנדסי אדריכלות ממלאים גם תפקיד חיוני בשיפור בריאות הציבור ורווחתו. באמצעות עקרונות עיצוב חכמים הם יוצרים סביבות התומכות בפעילות גופנית, בריאות נפשית ואיכות חיים כללית. משילוב של שטחים ירוקים ואזורי פנאי בפיתוחים עירוניים ועד לתכנון מתקני בריאות שמתעדפים נוחות וריפוי של המטופלים, למהנדסי האדריכלות יש יכולת להשפיע לטובה על בריאותם ואושרם של אנשים.

אדריכלות כאמצעי לטיפול בבעיות חברתיות

דיור בר-השגה, שיפוץ שכונות מוזנחות, יצירת מבנים לחסרי בית ויתר פרויקטים שמתעדפים תיקון חברתי מסייעים לטיפול באי-שוויון מערכתי, לקדם צדק חברתי ולהעצים קהילות מודרות, תוך הנעת שינוי חיובי בקהילה.

אדריכלות כבסיס לצמיחה כלכלית

הנדסה אדריכלית יכולה לעורר צמיחה ופיתוח כלכליים על ידי זירוז השקעות ויצירת מקומות עבודה. פיתוח זה כולל גם עיצוב אדריכלי של ציוני דרך איקוניים, פרויקטים המערבים שימושים שונים (מסחר, פנאי ומגורים), או חללים מסחריים המושכים מבקרים ועסקים, בכך תורמים מהנדסי האדריכלות לשגשוג הקהילות. בנוסף, עבודתם לא רק יוצרת הזדמנויות תעסוקה בענף הבנייה אלא גם השפעות נלוות על מגזרים שונים – מעסקים קמעונאיים וכלה בעסקי תיירות.

אדריכלות כמשמרת תרבות קהילתית

מעבר להיבטים המוחשיים של מקצועם, למהנדסי אדריכלות יש גם השפעה עמוקה על התרבות והזהות הקהילתית. באמצעות העיצובים שלהם הם מבטאים את המורשת, המסורות והערכים המקומיים והלאומיים, ומשמרים את האופי הייחודי של קהילות בכפר הגלובלי. בין אם מדובר בשילוב אלמנטים אדריכליים מסורתיים במבנים מודרניים או החייאת ציוני דרך היסטוריים לשימוש עכשווי, מהנדסי אדריכלות עוזרים לטפח תחושת גאווה וזהות בקרב התושבים.

אדריכלות כמקדמת חדשנות טכנולוגית

ההתקדמות העצומה בטכנולוגיות ההנדסיות-ארכיטקטוניות (למשל: יצירת מודלים, חומרים בני-קיימא, מחשוב מתקדם לטובת הבנייה ואפילו הדפסת תלת-ממד של מבנים) משנה את הדרך שבה מבנים מתוכננים, מוקמים ומתופעלים. הטכנולוגיות החדישות לא רק מקילות על הנדסאי האדריכלות בתכנון ובעיצוב, אלא גם מסייעות לשפר את ביצועי המבנה ולשלב בין אמנות לפרקטיקה בתכנון מבנים וסביבה מודרנית.

ללמוד הנדסת אדריכלות

כמקצוע דינמי, מתפתח וטכנולוגי המספק מרחב גדול ליצירתיות – הנדסאי האדריכלות צריך לשלב בין יכולות טכניות, חוש אסתטי ויכולת ארגון. עתיד רשת מכללות טכנולוגיות - המובילה את ההכשרה המקצועית וההשכלה הטכנולוגית בישראל עם רשת של שבע מכללות להכשרה מקצועית וארבעה בתי ספר להנדסאים – מכשירה בין יתר המקצועות גם הנדסאי אדריכלות ועיצוב פנים. הבוגרים מקבלים דיפלומת הנדסאי אדריכלות ועיצוב פנים מטעם המכון הממשלתי להכשרה בטכנולוגיה ובמדע (מה"ט), המוכרת גם על ידי מכון ההסמכה האירופי. הבוגרים יכולים לצבור עד 30 נקודות זכות אקדמיות שיועילו להם ברכישת תארים מתקדמים בהמשך דרכם.

בין מקצועות הלימוד בהכשרה, שכוללת 2,752 שעות לימוד אקדמיות: תולדות האדריכלות והאמנות, יסודות השרטוט, לימודי מבנים, תורת הבנייה, עקרונות התכנון האדריכלי, עיצוב פנים וארגון חלל, עיצוב ריהוט, עיצוב מוצר, תכנון אקלימי ובנייה ירוקה. כל המקצועות מועברים על ידי אנשי מקצוע בעלי ניסיון מהשורה הראשונה, הפעילים בתחום. אלה דואגים לשים דגש על רלוונטיות, עדכנות ואיכות באמצעות שיטות הוראה חדשניות.

הלימודים נערכים בקבוצות קטנות תוך יחס אישי לכל סטודנט. תוכנית הלימודים מותאמת אישית לסטודנטים, תוך בניית רצף הכשרה טכנולוגית עד להסמכה הממשלתית והבינלאומית. לעתיד רשת מכללות טכנולוגיות קשרים הדוקים ושיתופי פעולה עם התעשייה, והיא דואגת להכווין את תלמידיה למשרות נחשקות במשק באמצעות תוכניות לימודים התפורות על פי צורכי התעשייה.

חיילים משוחררים זכאים להנחה בגובה 90% משכר הלימוד של לימודי הנדסת אדריכלות.

אז אם העולם המרתק, היצירתי ומלא האתגרים של הנדסת האדריכלות – המקצוע שיכול להשפיע על פני החברה כולה – מעניין גם אתכם, פנו אלינו וצוות יועצי הלימודים שלנו ישמח לסייע לכם ולהכווין אתכם. טל' 9088*


קרדיט לתמונה: freepik

bottom of page