top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תמכללת עתיד

בין אמנות להנדסה: האתגרים וההזדמנויות בלימודי הנדסאי אדריכלות

כמדינה שנבנית ללא הרף, למקצוע הנדסאי אדריכלות יש ביקוש עצום. השילוב שבין יכולות טכניות ליצירתיות וחוש אמנותי מבוקש על ידי משרדי אדריכלים, מוסדות ציבור, רשויות מקומיות, ועוד. השכר, בהתאם, מעל הממוצע. ההתפתחות האדירה של עולם הבנייה, והחותם שהוא משאיר על הסביבה, מהווים אבן שואבת לפיתוח קריירה מרתקת ומספקת

 

הנדסאי נתפס בדרך כלל כאדם בעל מוח ריאלי ויכולת מתמטית, אולם ישנם תחומים שבהם ההנדסאות והדיוק המדעי פוגשים את היצירתיות האמנותית. המקום שבו האסתטיקה פוגשת את הפרקטיות. במקרה של הנדסת אדריכלות – כשהעיצוב פוגש את התכנון של מבנים. וכשם שהאמנות מקשטת את חיינו ונפשנו – כך גם האדריכלות מעצבת את הסביבה שבה אנו חיים ומהווה חלק בלתי נפרד מחיינו ומנשמתנו.

קצת על המקצוע

כל הנוף האורבני שלנו – מבתים צמודי קרקע בשכונות יוקרה ועד למגדלי משרדים וגורדי שחקים למגורים – נוצר על ידי הנדסאי אדריכלות. הם אלה שמגשימים את חזונו של האדריכל מאפס ומלווים אותו עד לביצועו המלא תוך איזון בין השאיפות האסתטיות של האדריכל להיתכנות הטכנית של מימושן. ככאלה יש להם אחריות גדולה לא רק על חזון פניה של העיר המודרנית והעתידית, אלא גם על חייהם של התושבים, רווחתם, איכות חייהם, ולא פחות חשוב – ההתמודדות של העיור עם איכות הסביבה ושינויי האקלים באמצעות תכנון בר-קיימא. במובן זה הנדסאי האדריכלות הם גם מהנדסי העתיד של סביבתנו.

הם פועלים בשיתוף עם אדריכלים, מעצבים וצוותי בנייה כדי לתרגם את התכנון הדו-ממדי על הנייר והתלת-ממדי במחשב לבניין עומד המתרגם את החזון היצירתי של האדריכל למבנה מוחשי. כדי שזה יקרה תפקידם הוא לא רק להמשיג את התכנון באופן שניתן יהיה לתרגמו לתכנון הבנייה ולמימושה, אלא גם לבדוק קודם לכן את היתכנות התוכניות, לצד מעורבות בכל שלבי ההקמה של הפרויקט וניהולו.

תפקידו המרכזי של הנדסאי אדריכלות הוא להבטיח את בטיחות המבנה, זאת באמצעות ניתוח של הסביבה שבה הוא יוקם: מבנה הקרקע והיסודות שיש לצקת לתוכה, באיזה סוג בטון וברזלים יש להשתמש לצורך הקמת היסודות, כמויות החומרים, אלמנטים כמו רוחות, רעידות אדמה, ועוד. כל אלה נועדו למנוע כשלים מבניים ולהבטיח כי התכנון עומד בתקני הבטיחות המחמירים ביותר.

מובן שעל הנדסאי אדריכלות להיות מצוי בכל מרכיבי הבנייה, התכנונים ההנדסיים, ההתקדמות במדעי החומרים המובילה לפיתוח חומרי בניין חדשניים, פתרונות תכנון המתחשבים באיכות הסביבה, ועוד. במקביל, עליו להתמצא בתוכניות מחשוב ובכלי עיצוב מתקדמים, בין היתר כאלה המאפשרים תהליכי עבודה שיתופיים מוונעי נתונים המייעלים את תהליך התכנון ומשפרים את התקשורת בין כל הגורמים השותפים לתכנון ולביצוע. אם כך – על הנדסאי האדריכלות מוטל התפקיד לדחוף ללא הרף את גבולות האפשרי, ובכך הם מותירים חותם בל-יימחה על הסביבה שלנו.

מה אפשרויות התעסוקה?

הנדסאי אדריכלות עובד כעצמאי או כשכיר בתחום תכנון העיצוב ופיקוח הבנייה במוסדות ציבור, משרדי אדריכלים, מוסדות ממשלתיים ועירוניים, ועדות לבניין ערים, ועוד. על פי חוק התכנון והבנייה, הנדסאי הרשום בפנקס ההנדסאים רשאי לתכנן "מבנה פשוט", כהגדרתו בחוק, שנועד למגורים, למלאכה/אחסנה ומבנים יבילים (ניידים).

כמה מרוויח הנדסאי אדריכלות

בשל הביקוש הגבוה מאוד של בוגרי מגמת הנדסת אדריכלות במשק, ושלל המשרות המוצעות להם, גם השכר שלהם נאה. הוא משתנה על פי רמת הניסיון המקצועי, מקום העבודה (חברה פרטית גדולה, המגזר הציבורי, חברה פרטית קטנה), ועוד. עם רכישת ניסיון מקצועי וותק, לצד צבירת תיקי עבודה רבים, השכר קופץ בהתאם בתוך שנים אחדות.

טבלת שכר הנדסאי אדריכלות

המשרה

השכר החודשי (בשקלים)

 ללא ניסיון

8,500-7,500

עם ניסיון של 3-1 שנים

11,000-8,500

עם ניסיון של יותר מ-5 שנים

15,000-12,000

 

ללמוד הנדסת אדריכלות

כמקצוע דינמי, מתפתח וטכנולוגי המספק מרחב גדול ליצירתיות – הנדסאי אדריכלות צריך לשלב בין יכולות טכניות, חוש אסתטי ויכולת ארגון. עתיד רשת מכללות טכנולוגיות - המובילה את ההכשרה המקצועית וההשכלה הטכנולוגית בישראל עם רשת של שבע מכללות להכשרה מקצועית וארבעה בתי ספר להנדסאים – מכשירה בין יתר המקצועות גם הנדסאי אדריכלות ועיצוב פנים.

הבוגרים מקבלים דיפלומה מטעם המכון הממשלתי להכשרה בטכנולוגיה ובמדע (מה"ט), המוכרת גם על ידי מכון ההסמכה האירופי. הבוגרים יכולים לצבור עד 30 נקודות זכות אקדמיות שיועילו להם ברכישת תארים מתקדמים בהמשך דרכם. בין מקצועות הלימוד בהכשרה, שכוללת 2,752 שעות לימוד אקדמיות:


  • תולדות האדריכלות והאמנות

  • יסודות השרטוט

  • לימודי מבנים

  • תורת הבנייה

  • עקרונות התכנון האדריכלי

  • עיצוב פנים וארגון חלל

  • עיצוב ריהוט

  • עיצוב מוצר

  • תכנון אקלימי ובנייה ירוקה

כל המקצועות מועברים על ידי אנשי מקצוע בעלי ניסיון מהשורה הראשונה, הפעילים בתחום. אלה דואגים לשים דגש על רלוונטיות, עדכנות ואיכות באמצעות שיטות הוראה חדשניות. הלימודים נערכים בקבוצות קטנות תוך יחס אישי לכל סטודנט. תוכנית הלימודים מותאמת אישית לסטודנטים, תוך בניית רצף הכשרה טכנולוגית עד להסמכה הממשלתית והבינלאומית. לעתיד רשת מכללות טכנולוגיות קשרים הדוקים ושיתופי פעולה עם התעשייה, והיא דואגת להכווין את תלמידיה למשרות נחשקות במשק באמצעות תוכניות לימודים התפורות על פי צורכי התעשייה.

הלימודים נערכים בסניפי הרשת בתל אביב, חיפה, באר שבע ומעלות. לצד אלה מפעילה המכללה סניפים בירושלים, חולון ואשקלון שמהווים מרכזי הכשרה ממשלתיים, כשהקורסים כולם במימון המדינה. חיילים משוחררים זכאים להנחה בגובה 90% משכר הלימוד של לימודי הנדסת אדריכלות.

אז אם העולם המרתק, היצירתי ומלא האתגרים של הנדסת האדריכלות – המקצוע שתמיד תופס – מעניין גם אתכם, פנו אלינו וצוות יועצי הלימודים שלנו ישמח לסייע לכם ולהכווין אתכם. טל' 9088*


קרדיט לתמונה: freepik

bottom of page