top of page
חיפוש

מה זה סייבר? למה קוראים לזה ככה? ומה כבר ההבדל בין סייבר לאבטחת מידע?

עודכן: 15 ביוני 2023

מקור המילה סייבר – Cybernetics – קיברנטיקה לקוח מעולם המתמטיקה, ענף שחוקר ומפתח את מנגנוני התקשורת בין בני אדם למכונות

מקור המילה סייבר – Cybernetics – קיברנטיקה לקוח מעולם המתמטיקה, ענף שחוקר ומפתח את מנגנוני התקשורת בין בני אדם למכונות במרחב של: רשתות מחשבים בקרים ומכונות פיזיות – חומרה. מערכות תוכנה ומאגרי נתונים שנכתבו בקוד – תוכן, תוכנה . שמאוכסן ברובו על חומרה ושרתים  במרחב האינטרנטי – סייבר.

ההבדל בין אבטחת מידע לבין אבטחה \ לוחמה סייבר : תמצית עקרונות אבטחת מידע : הינה הדרך והשיטה להגן על מידע ועל התעבורה של המידע, להנגיש את המידע באופן שוטף רק למורשים, לאמת זהויות המורשים, לגבות את המידע, לנטר ולשמר את המידע המקורי בשלמותו.

הגנה בסייבר : יכולת הכרה מעמיקה בשליטה במנגנונים פיזיים וחומרה ברשת שאינה רק בסביבת מחשב טהורה (צנטריפוגות, בקרי שליטה, רצפות יצור, תחנות הנפקת אנרגיה, רכב אוטונומי, מכשור רפואי) זאת לאור התפתחות רשת האינטרנט ועולם הקוד ככלי מרכזי לשליטה ולתקשורת בענפים משמעותיים בחיינו : בתי חולים, בנקאות כלכלית, חברות אשראי, מערכות SWIFT, מתקני צבא, אנרגיה, תחבורה, ועוד.

הגנה בסייבר הינה חלק נוסף  על הרובד הבסיסי והגדול של אבטחת מידע – לא ניתן לשלוט באירועים במרחב הסייבר ללא הבנה והכרה של מתודות ומבנים של מערכות לאבטחת המידע כיום. לא ניתן להגן מתקיפות כאשר "העורף" – המידע אינו מאובטח.

הגנה בסייבר : שמירה וניטור, אבטחה של מידע, ופריצה לשם בקרה של מנגנונים פיזיים ברובד החומרה וההנדסה האנושית למטרת איתור מחדלי אבטחה והסקת מסקנות. השינוי המהותי לפי תפיסה נוספת: אבטחת סייבר מתבטאת ב 2 מישורים, למידה רחבה של עולם אבטחת המידע ודרכי כניסה וחדירה אקטיביים לא רק למידע אלא למנגנוני הפעלה שפועלים בסביבת בקרים ושפות חומרה עליות. בתפיסה זו – "לוחם הסייבר" עד כמה שזה נשמע הירואי, ייקח את המלחמה רחוק ממאגר המידע ובתחבולות (וירטואליזציה ? ) יצור חיץ רחוק ממאגרי המידע המשרתים את המדינה או הציבור, ממשלת סין ערוכה עם מאות "לוחמי סייבר" המנטרים את הרשת.

הנדסאי תוכנה התמחות בסייבר : התמחות חדשה הרואה מעבר לאבטחה ומיגון גם יציאה למרחב הקיברנטי הרחב הנוגע לכל התחומים בחיינו, לגעת ולהכיר עמדות קצה המתממשקות למערכות תוכנה פיזיות שמפעילות "דברים", זאת לאור המגמה ההולכת וגדלה של IoT –" האינטרנט של הדברים " Internet of Things כשלכל רכיב בחיינו יחובר האינטרנט מהבגד שאנו נלבש, דרך הרכב שבו ננהג, הדפסה תלת ממדית של רכיבים רפואיים והזמנה אוטומטית של מצרכים למקרר המרושת...נבין עד כמה אבטחה ושמירה אינה מספיקה להתגוננות, אנו רואים את השפעת השליטה בעולם הסייבר המורכב מחומרה, תוכנה, קוד, רשתות, על מהלכים מדיניים, צבאים וכלכלים, תולעת Stuxnet מנגנון שליטה סמוי שהפעיל הלכה למעשה מכונה בקצה. Flame  נוזקה עצמאית המורכבת מיכולות חומרה, תוכנה, רשתות, הפגינה יכולות מדהימות להתחברות בלוטות' מרוחקת, התחברות לרשתות זמינות, יירוט פעולות מסך, מקלדת מסרונים, תקשורת לווינית, רדיו איסוף הנתונים ושליחה ליעד. הstuxnet  והמבנה של FLAME מורכבות מידע רחב ומקצועי מאוד בחומרה, תוכנה, קוד ורשתות. שתיהן פעלו במנגנון עצמאי . הדרך היחידה היא להרחיב את האופקים וללכת רחוק יותר על מנת לבלום התקפות למאגרי מידע, ללמוד איך מנגנונים שלילים עובדים ברשת ולהכין תוכנית הגנה ולפעמים גם תקיפה מונעת. הבוגרים לומדים את יסודות עולם הסייבר בהיבט חומרה, תוכנה, קוד, ומנגננוי שליטה מרוחקים. "עולם ההאקינג תמיד יפתח דרכים חדשות לפריצה, לשבת ולהתגונן תמיד ישים אותנו בעמדת נחיתות ובאחוזי פגיעה לא סבירים."  

מכללת עתיד חיפה מכשירה באחד ממסלולי הנדסאים הרבים  גם הנדסאי מכשור ובקרה,  ולאור זאת אנו רואים שיתוף פעולה בין המגמות כאשר משני צדי המתרס לומדים בוגרים מקצועיים המביאים ליידי ביטוי את הידע התיאורטי הלכה למעשה במעבדות. מכללת עתיד חיפה ערוכה עם מעבדת הגנה תקיפה סייבר, ומעבדת בקרים מתקדמת של חברת simens  - בקרים נפוצים בעולם המפעילים כמעט כל תעשייה כבדה. הסטודנטים ילמדו וישימו דגש על יסודות המתמטיקה, שפות עליות, אלגוריתמיקה, קריפטוגרפיה, חומרת רשתות, מנגנונים ומערכות בסביבת קוד פתוח.

הנדסאי תוכנה התמחות בסייבר. דיפלומה רשמית של מה"ט. התמחות בתקיפה \ הגנה. הנדסה אנושית, ניהול סיכונים  BigDataמעבדת תקיפה פיזית, מבואות והכרת המקור רשתות ה DARKNET , תקשורת מוצפנות FreeNet , יסודות הפיתוח : שפות c, ניתוח OOP, Python, C# ,PHP . תשתיות: ניהול שרתים, מערכות Cisco Systems, שרתי LINUX, קריפטוגרפיה מעשית, אלגברה, מערכות ספרתיות. 

מסלול לימוד : בוקר / ערב  

ימי תיגבור וסדנאות hands-on  דרישות קבלה : 3 יחידות מתמטיקה, 3 יחידות אנגלית, 2 יחידות ספרות או לשון עברית. ניתן להתקבל על תנאי במידה וחסר מקצוע. מכינה קדם הנדסאים לבעלי 12 שנות בלבד. שכר לימוד שכר לימוד אוניברסיטאי חיילים משוחררים עד 5 שנים מהשיחרור 100% מימון לכל התואר ! כולל מכינה במידת הצורך - - ללא מימוש פיקדון הצבאי.

פתיחתה אוקטובר 2017 .  מספר מקומות מוגבל.


bottom of page